• Home
  • /FRÅGOR OCH SVAR

FRÅGOR OCH SVAR

Beställningsterminal

Produkt är slut i beställningsterminal men det finns i tobaksskåpen?
  • Kontrollera i https://gmbos.gmvending.com/?q=svgersaldo är uppdaterat för produkten, och/eller
  • Kontrollera i valt tobakskåp att produkterna ligger korrekt i facket, och/eller
  • Lyft upp produkterna i valt fack och kontrollera att produktslut switchen klickar, och/eller
  • Lyft upp produkterna i valt fack och kontrollera visuellt att utmatningsbandet på motorn är helt, och/eller
  • Kör diagnostik “Move Motors” se Instruktion move motors 2017-03-24.pdf klicka här!.

OBS! Det kan även vara så att någon/några har tagit ut flera kvitton för produkten
och då så bokas dessa kvitton upp i lagersaldot i https://gmbos.gmvending.com/?q=sv.
Om kunden inte betalar vald produkt med uttaget kvitto så tas det bort efter 1 timme och
denna produkt återförs automatiskt i lagersaldo.

 

Cigarett och snusautomat

Det kommer inte ut någon produkt?
  • Kontrollera att det finns produkt i valt fack, och/eller
  • Kontrollera i https://gmbos.gmvending.com/?q=sv att lagersaldo är uppdaterat för produkten, och/eller
  • Kontrollera i valt tobaksskåp att produkterna ligger korrekt i facket, och/eller
  • Lyft upp produkterna i valt fack och kontrollera att produktslut switchen klickar ovanpå utmatningsmotorn, och/eller
  • Lyft upp produkterna i valt fack och kontrollera visuellt att utmatningsbandet på motorn är helt, och/eller
  • Utmatningsbandet har bara rört sig en liten bit. Kör diagnostik “Move Motors” se Instruktion testa motorer move motors 2017-03-24.pdf, klicka här!.
  • Luckan i snusautomaten stänger inte ordentligt: Öppna dörren bocka upp inbrottsplåten lite gran så att det går lättare att stänga luckan se film VID_20160311_140539
Det kommer ut fel produkt?
  • Kontrollera i valt tobaksskåp att produkterna ligger i rätt fack.
När jag skannar mitt kvitto i cigarettautomaten?
  • I displayen står det “Ej aktiverad”, gå tillbaka till kassan och få den aktiverad.
  • I displayen står det “Produkten redan utlevererad”, det går bara att få ut en produkt per kvitto.
  • I displayen står det “Uppdaterar” vänta tills det är klart och visa kvittot igen i skanner.
  • I displayen står det “No connection”, kontrollera att internetförbindelse finns.
Det är svart i displayen på cigarettautomaten?
  • Kontrollera att det finns ström till automaterna.

Kassaskanner

Det lyser rött på när jag skannar ett kvitto?
  • Troligtvis så har kvittot gått ut (tiden är inställd på 1 timme).
  • Om skannern inte reagerar eller blinkar med rött sken, gör så här:
    – Skanna avstängningsstreckkoden.
    – Vänta till lysdioderna (röd & grön ej lyser).
    – Dra ut strömkontakten till skanner.
    – Vänta i 60 sekunder.
    – Sätt i strömkontakten, nu startar kassaskannern automatiskt (det tar ca:120 sekunder).

Databas GMBOS

Lager, tobaksbild är gråmarkerad
  • Kontrollera att det finns produkt i fack, och/eller
  • Kör diagnostik “Move Motors” se Instruktion testa motorer move motors 2017-03-24.pdf, klicka här!.